Wednesday, March 26, 2014

Change it up

As salam.

1. Ketika semua orang terpaku dan tersandung akibat berita yang hebat dan mendukacitakan iaitu isu kehilangan pesawat kapalterbang Malaysia Airline System (MAS) yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing, China. Kehilangan pesawat komersial itu diklasifikasikan hilang kerana tidak diketahui khabar berita mengenai terputusannya hubungan antara pesawat komersial itu dengan pusat hubungan trafik yand dikendalikan oleh Jabatan Penerbangan Malaysia di Subang, Selangor. Saya menemui surat khabar lama terbitan STAR. Akbar tersebut bertarikh 1 Mac 2014 (Sabtu) dan ruangan yang menarik perhatian saya ialah mystarjob.com dan isu yang menarik ialah mengenai 'change'.

2. Sebelum itu, saya ingin berkongsi pandangan seorang pengguna FB yang mencatatkan pengalaman dan pandangannya mengenai suatu pekerjaan. Pada satu pagi, terdapat sepasang suami isteri yang berkerja sebagai penyapu sampah. Pasangan suami isteri itu berkerja menyapu sampah di tepi jalan dengan dibantu oleh seorang anak lelaki dalam lingkungan umur 12 tahun. Budak tersebut sangat tekun menolong dan membantu ibu bapanya berkerja. Ketekunan dan bantuan yang diberi kepada kedua ibu bapa telah mendorong dan terdetik kalangan yang menyaksikan peristiwa itu menghulurkan bantuan berbentuk minuman kerana cuaca panas ketika ini. Setiap kali budak itu mendapat sumbangan air  minuman dai akan menciumnya dan memaklumkan kepada kedua ibubapanya. Baiknya budak itu. Semoga budak itu akan sentiasa menolong dan membantu kedua ibubapanya sehingga akhir umur. ISU - adakah kita akan memiliki anak yang sanggup membantu dan meringankan kerja kedua ibubapanya atau anak akan menjadi tuan kepada kedua ibubapanya. KITA SENDIRI BOLEH MENJAWAB PERSOALAN YG TIMBUL kerana kita yang melakukannya.

3. "The world as we have created it is a process of our thinking. It cannot be change without changing our thinking." - Albert Einstein.

4. Menurut Hui Yi-Wen (The Star, Saturday; 1 Mac 2014), perubahan merupakan suatu perkara yang tidak dapat dielakkan, perlu tetapi menyakitkan terutama dalam zaman pasca kemerdekaan. Dalam zaman pasca kemerdekaan bukan manusia sahaja yang berubah sikap, tingkahlaku dan perangai tetapi struktur alam juga berubah. Baru-baru ini diwartakan tanah bumi anbiah Arab Saudi dan Negara-negara Islam disekitarnya mengalami cuaca sejuk sehingga ada yang mengalami salji. Di Malaysia, perubahan cuaca daripada cuaca panas khalulistiwa kepada cuaca sejuk telah dicatatkan di Kelantan terutama di daerah Kuala Krai. Allah maha besar dan maha tinggi kurnia dan ciptaanNya.

5. Berbalik kepada isu perubahan, perubahan yang dimaksudkan ialah perubahan dalam lingkaran yang berkaitan dengan kerjaya. Perubahan ialah suatu yang berlaku secara semulajadi tetapi perubahan itu membawa kesan negatif atau positif kepada persekitarannya termasuk dalam kerjaya.

6. Dalam bidang kepimpinan dan perubahan pengurusan, subset kepada perubahan ialah transformasi.


No comments: