Wednesday, November 2, 2011

Hujan dan Rahmat

1. As salam,

2. Hujan turun setiap hari dan cuaca gelap sentiasa menaungi bumi. Begitulah hujan yang dijadikan Allah untuk mencuci muka bumi.

3. Beberapa hari yang lepas, hujan turun dengan lebat pada waktu petang sehingga ramai staf yang balik lewat kerana tidak sanggup meredah hujan untuk sampai ke kereta. Saya bercadang nak balik awal pada hari tersebut. Bila sampai ke bawah (lobby), saya dapati hujan masih belum turun dengan lebat. Tetapi tempat di mana saya parking kereta dipenuhi dengan motor para pelajar. Kebetulan di bahagian depan dan belakang kereta saya ada motor pelajar. Dalam keadaan hujan saya tidak mampu mengalihkan sebarang motor pelajar jika motor-motor menghalang kereta saya untuk keluar. Lalu, saya membatalkan niat saya untuk pulang walaupun waktu tersebut sudah pukul 5.30 petang. Saya pun naik semula tetapi tidak balik ke bilik sebaliknya terus ke surau untuk sembayang asar. Kemudian ke bilik En. Kamal. Akhirnya sampai ke rumah pada jam 7.10 mlm.

4. Hari ini, suasana murum masih berterusan. Tetapi hujan tidak lebat tetapi mendung. Saya dah bercadang untuk balik awal. Saya punch card pada pukul 5.15ptg. Malangnya niat untuk balik awal masih belum tertunai. Sebaik sahaja keluar dari bilik dan menutup pintu bilik, baru saya perasan kunci bilik dan kunci kereta tertinggal di dalam bilik. Nampaknya kena cari Pn. Nora pulak untuk dapatkan kunci pendua. Tertangguh lagi nak balik awal. Alhamdulillah, sampai ke bilik Pn. Nora, beliau masih belum balik dan ada di pejabatnya. Pn. Nora merupakan juruteknik kanan di FSSR. Ambil saja kunci pendua, terus naik ke tingkat empat dan masuk ke bilik dan dapatkan kunci bilik dan kunci kereta. Alhamdulillah, berjaya. Kembalikan kunci pendua dan terus balik.

5. Apa hikmah di sebalik peristiwa yang berlaku, gara-gara hujan dan mengelak dari hujan. Allah yang maha mengetahui.

6. Saya telah buat keputusan untuk menghadirikan diri ke koferansi yang diadakan di Uni. Malaysia Sabah pada pertengahan bulan Disember 2011. tapi kena siapkan kertas kerja penuh untuk dihantar sebelum 15 Nov. 2011 berserta bayaran yuran sebanyak RM200. Tadi tanya Pn. Siti Aida, bayaran yuran dan penginapan boleh claim dari fakulti tetapi tiket kapal terbang kena minta kelulusan daripada VC dulu. Jika munasabah dapatlah jika tidak tanggung sendiri. Kos penginapan ialah RM 160 semalam berdasarkan gred gaji DM 52.

7. Cuaca mendung tetapi suasana cerah.

No comments: