Wednesday, November 9, 2011

Cuti Pertengahan Semester

1. As salam.

2. Cuti pertengahan semester bagi sesi Sept 2011- Jan 2012 dalam perjalanan dan akan berakhir pada 13 November 2011. Kuliah seterusnya bermula pada 14 Nov 2011.

3. Saya mengambil kesempatan ini menanda tugasan pelajar yang telah saya terima bagi kod kursus RMD 577 dan INC 603. Setiap kali membaca tugasan pelajar, saya jarang menemui jawapan atau tugasan yang outstanding. Kebanyakannya jawapan yang diberi hanya bersifat untuk mendapat markah yang cukup makan malah ada yang tidak menepati langsung format yang telah diberikan. Jika menanda 100 helai tugasan pelajar, hanya 10% yang menerima markah 75 % dan ke atas. Selebihnya hanya menyiapkan tugasan dan dapat markah cukup makan iaitu di antara 50% - 60% sahaja. Itulah mentaliti pelajar, agaknya.

4. Dalam masa yang sama saya juga mengikuti perbincangan atau perbahasan dalam email UiTM mengenai tempat parkir kenderaan pelajar dan pensyarah. Rungutan pensyarah, pelajar sudah berani mengambil tempat parkir kenderaan pensyarah dan berani merosakkan palang bagi ke tempat parkir kenderaan pensyarah. Akibat kurangnya tempat parkir kenderaan dalam kampus UiTM Shah Alam.

5. Moral yang saya faham dari perbincangan tersebut, saya dapati pelajar sudah mampu mempertikaikan hak-hak mereka sebagai pelajar dan ada yang menyokong kononnya hak sebagai pelanggan UiTM. Masih ada staf UiTM yang mengiktiraf PELAJAR sebagai pelanggan UiTM tetapi mereka terlupa definisi PELANGGAN menurut kamus KUALITI UiTM Shah Alam. Bercakap tanpa ilmu dan pengetahuan yang mantap dan jelas. Itulah sifat dan mentaliti INDIVIDU MELAYU. Baik yang pandai, bijak dan cerdik.

6. Moral dari cerita di atas, orang-orang Melayu sering mahu hidup senang tanpa berusaha dan mereka sering mencari kesenangan dengan cepat tanpa mahu bersusah payah walaupun menuntut ilmu. Pelajar datang ke UiTM atau sekolah adalah untuk menuntut ILMU. Bagaimana ADAB menuntut ILMU. Menuntut ILMU, mesti menghormati ILMU, menghormati GURU, menghormati MASA, menghormati SEKOLAH dan menghargai SEMUANYA. Adakah PELAJAR kita menghormati semua perkara di atas.

7. Wassalam

No comments: