Sunday, November 27, 2011

Anak-anak

Alhamdulillah, Apa Khabar semua?

1. Hari ini merupakan hari pertama dalam tahun hijrah 1433H iaitu hari Ahad, InsyaAllah esok cuti umum.

2. Mana-mana tempat kita pergi akan kedengaran persoalan pokok mengenai hijrah Rasulullah s.a.w iaitu mengapa dan kenapa baginda berhijrah. Labih manis lagi hijrah dikaitkan dengan meninggalkan keburukan dan bergerak ke arah kebaikan. meninggalkan maksiat dan melakukan kebaikan.

3. Tetapi hari ini, persoalan mengenai kebajikan ibu bapa yang telah tua sering dipaparkan dan dimuatkan dalam dada-dada akhbar. Apa persoalan itu? Iaitu kesibukan anak-anak menghalang mereka daripada berbakti kepada kedua ibu bapa mereka yang telah uzur. Apabila ibu bapa yang telah uzur maka kehidupan mereka perlu dipandu dan dibimbing. Masalahnya anak-anak tidak ada ruang masa untuk memandu dan memimbing kedua-dua ibu bapa mereka.

4. Kesibukan mereka antaranya sibuk dengan hal anak-anak mereka. Pada hal mereka ialah anak kepada ibubapa mereka. Suatu masa dulu ibubapa mereka sibuk menguruskan hal mereka tetapi kini mereka pula sibuk mengurus hal anak-anak mereka.

5. Jika itulah keadaannya, adakah mereka sedar bahawa peristiwa yang menimpa ibu bapa mereka akan juga menimpa mereka apabila mereka tua kelak. Di mana anak-anak mereka sekarang, pada masa akan datang akan menjadi ibu bapa dan mereka juga akan sibuk dengan anak-anak mereka juga.

6. Wahai adik-adik, kakak-kakak dan abang-abang, jika kita tidak mahu menerima nasib seperti ayah dan ibu-ibu kita yang dipinggirkan oleh anak-anak mereka kerana kesibukan mengurus anak-anak mereka dan isteri-isteri mereka atau pekerjaan mereka mahupun harta-harta mereka MAKA marilah kita sama-sama berubah dengan mengambil berat tentang keperluan kedua ibu bapa kita.

7. Mari kita sama-sama berhijrah  daripada tidak mengambil kisah mengenai kehidupan mereka atau mengutamakan urusan ibu bapa kita dahulu sebelum mengutamakan hal-hal yang lain. Memang ibu bapa mempunyai anak-anak yang ramai tetapi jarang yang berlumba-lumba untuk membuat kebaikan kepada mereka.

8. Santuni kedua ibu bapa kita kerana kita anak-anak yang mereka jaga, dan mereka banggakan. Jangan biarkan mereka hampa.

9. Berhijrah dan terus berhijrah.

1 comment:

Md. Sabri Mohamad said...

Permulaan yang indah dan mesra