Monday, December 12, 2011

Disember 2011

As-salam.

1. Disember telah muncul kembali.

2. Pertama, pada bulan Disember inilah, saya mula melayari kehidupan berkeluarga pada tanggal 25.12.1987 bersamaan hari Jumaat.

3. Setiap bulan Disember, anak-anak yang menduduki peperiksaan PMR akan mengetahui keputusan peperiksaan mereka dan yang mengambil  SPM akan mula bercuti, sehingga keputusannya di umumkan nanti. Ada berita sedih dan ada berita gembira.

4. Sejak dari tahun 2003, sewaktu Muhammad Mu'adz mengambil peperiksaan PMR, Bulan Disember sentiasa dihanti dengan penuh debaraan bagi kami sekeluarga.

5. Pada tahun 2005, Disember yang bermakna kepada Muhammad Fuad kerana menunggu keputusan PMR dan Muhammad Muadz baru selesai menduduki peperiksaan SPM.

6. Pada tahun 2007, Disember yang bermakna kepada Muhammad Na'im kerana giliran dia pula menunggu keputusan PMR, dan Muhammad Fuad pula menduduki peperiksaan SPM.

7. Pada tahun 2008, Disember yang bermakna kepada Siti Nadiah kerana menunggu keputusan PMR.

8. Pada tahun 2009, Disember yang bermakna kepada Muhammad Fahmi kerana giliran dia pula menunggu keputusan PMR dan Muhammad Naim menduduki peperiksaan SPM.

9. Pada tahun 2010, Disember yang bermakna kepada Siti Nadiah kerana menduduki peperiksaan SPM.

10. Pada tahun 2011, Disember yang bermakna kepada Muhammad Fahmi, menduduki peperiksaan SPM dan menamatkan pusingan keluarga saya menduduki peperiksaan SPM.

11. Namun begitu, debaran Disember juga dirasai oleh keluarga yang lain tetapi tempoh debaran mereka adalah berbeza. Setengah daripada mereka memikirkan masalah kewangan untuk membiayai perbelanjaan anak-anak untuk memulakan sesi persekolah pada tahun berikutnya.

12.  Itulah resam kehidupan mereka yang berkeluarga dan mempunyai cahaya mata yang mula bersekolah dan yang telah bersekolah. Detika Disember sentiasa menanti dengan berita gembira atau sebaliknya.

13. Pada tahun ini, Disember membawa berita kepada semua penjawat awam. namun berita itu perlu diawasi dan diteliti terlebih dahulu. Berita mengenai Skim Perkhidmatan Kakitanga Awam yang baru telah diumumkan pada 10 Disember 2011. Ada yang mengaitkan dengan isu kenaikan gaji dan ganjaran tetapi CUAPECS berharap semua penjawat awam berhati-hati membaca dan meneliti opsyen yang diberikan terutama kepada umur pesaraan yang dilanjutkan kepada 60 tahun. Tarikh kuatkuasa skim baru tersebut ialah pada 1.1.2012.

14. Disember 2011, Siti Nadiah dan Muhammad Fahmi mula belajar memegang stereng kereta. Mereka anak-anak yang berani dan berwawasan. Semoga mereka berjaya menjadi pemandu yang berhemah dan lulus ujian undang-undang yang bakal diduduki nanti. Siti Nadiah telah menghadiri kursus KPP pada hari Khamis yang lalu dan akan menduduki ujian undang-undang pada 15.12.2011 bersamaan hari Khamis.

15. Esok, hari Selasa (13.12.11) Muhammad Fahmi akan menduduki peperiksaan SPM bagi subjek Al Quran dan Sunnah. Paper yang terakhir. Semoga Fahmi sukses dalam exam itu. Amin.

No comments: