Wednesday, December 28, 2011

Deria Ibu

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah s.w.t

1. Tahun 2011, semakin sampai ke penghujung.
2. Maka azam baru mula menjengah, mula diintai dan akan dlafazkan.
3. Umur semakin meningkat, yang muda meningkat lagi umurnya, yang berusia mula mengira umur yang akan datang. Semua mula mengira hari dan menghitung bulan.
4. Bagi kakitangan kerajaan, umur persaraan telah dianjak dari 55 ke 56 ke 58 dan kini ke 60 tahun. Bagaimana kalian pekerja swasta?
5. Apa kena mengena dengan cerita deria ibu?
6. Bila umur semakin meningkat maka anak-anak mula pandai berkata-kata, mengingat kembali segala kata-kata ibu, mengingat kembali peristiwa demi peristiwa yang ada wajah ibu dan mula membanyangkan jika ibu tidak berkata atau meluahkan sesuatu. Mungkin indah dan manis.
7. Ibu mula dihakimi dan dihujani dengan pelbagai hujah dan tujahan, maka dicari segala resepi dan aduanan untuk menilai apakah ibu patut dan tidak patut melakukan. Anak-anak semakin dewasa.
8. Anak-anak belajar tinggi, pengalamannya banyak berbanding ibu yang tidak belajar tinggi dan tidak mempunyai pengalaman dengan alam dewasa sekarang. Pengalaman ibu hanya pengalaman hidup di zaman 70an dan 80 an atau mungkin 90an. Anak-anak hidup di zaman abad ke 20. Tentunya semua berbeza. Maka pandangan itu berbeza dari kacamata anak dan ibu.
9. Ibu membesarkan anak-anak pada zaman 80 an dan 90 an, pada masa itu perkataan siber tidak muncul dalam kamus masyarakat Melayu Islam. Perkataan yang muncul ialah cemerlang, pandai, wajib, harus, makruh, batal, haram dan lain-lain lagi. Perkataan canggih canggih tak ada lagi.
10. Namun begitu, ibu tetap ibu. Ibu punya deria yang hebat dan kehebatan itu mengajar kita menjadi dewasa. Jangan disesali apa yang kita ada sekarang kerana itu semua bukan kerana ibu tetapi Allah yang mengkehendakinya perkara itu berlaku. Berlakunya sesuatu bukan kerana ibu tetapi berlakunya sesuatu itu kerana Izin Allah s.w.t.
11. Kasihi Ibu, bukan kerana ibu itu ibu tetapi kerana perintah Allah.

Salam.

No comments: