Friday, October 21, 2011

Kembali Lagi

Alhamdulillah, kembali setelah sekian lama meninggalkan ruangan coretan ini.

Masih ada kudrat dan kekuatan untuk membuka lembaran ini dan seterusnya mencoretkan apa yang ada dalam fikiran ketika ini.

Dalam masa yang singkat, umat Islam akan menyambut Idul Adha. Ramai orang apabila bertemu dengan hari ini pasti akan berkata tentang korban dan pengorbanan. Sudah tentu Idul Adha dikaitkan dengan korban dan penyembelihan lembu dan kambing. Itu lah nature hari raya korban di Malaysia.

Tetapi hari ini, ramai orang sudah menyatakan kesanggupan untuk berkorban di luar negara seperti Sudan, Somalia, Pakistan, Vietnam, Kemboja dan negara-negara lain. Niat mereka adalah untuk memberi makan kepada orang-orang yang memerlukannya. Terdapa beberapa pihak yang berkempen tentang perlunya kita berkorban di negara-negara tersebut.

Persoalannya, jika semua orang berkorban di luar negara kerana menyahut pelawaan pihak-pihak yang berkenaan. Maka, mungkin pada satu hari nanti tiada orang yang menyembelih kambing atau lembu sempena hari raya korban di sesebuah kampung.

Kiraan saya mudah. Jika kita hendak membantu orang-orang yang susah dan miskin kenapa tunggu sehingga hari raya korban. Bukankah membantu orang yang susah perlu dilakukan sepanjang masa. Sebaik-baik bantuan ialah bantuan yang diberikan ketika seseorang itu memerlukannya. Saya memang menyokong sebarang usaha untuk membantu pihak yang susah tak kira dalam atau luar negara. tetapi jangan gahirah membantu orang lain sehingga terlupa sanak saudara dan kaum kerabat yang perlu dibantu dan diteladani..

Jika kita jarang bertanya khabar jiran tetangga dan sanak saudara yang terdekat, ziarahnya hanya setahun sekali itu pun dalam kadar 10 atau 20 minit sahaja atau mengaku saudara tetapi tidak pernah melakukan ziarah. Mungkin berkorban lembu dan kambing di luar negara lebih baik dari menggunakan duit untuk menziarahi kaum keluarga. Mungkin guru-guru agama kita mampu menjawabnya.

Hari ini, adik beradik bangga dapat membantu orang-orang di luar negara yang miskin dan kebuluran dengan memberi bantuan kewangan dan perubatan atas dasar saudara seagama dan seakidah. Tapi sedarkah kita masih ramai umat manusia yang beragama Islam sberbangsa Melayu sedang beratur mendapatkan bantuan dari orang-orang kristian atas dasar bantuan kemanusiaan. Sedarkah kita ada NGO Melayu dan Islam yang dikenali dengan nama HIMPUN akan mengadakan permuafakatan di Stadium Shah Alam bercerita perkara yang sama. Akidah Umat Islam.

Ya Allah,
Ampunkah kelalaian hamba Mu ini
Kealpaan yang tersandung
Ramai umat Mu yang menagih bantuan daripada tangan-tangan durjana

Ampunkan lah, ampunkan lah, ampunkan lah
Kuat kan semangat dan tekad
Berikan kudrat dan kekuatan
Bantuan lah hamba Mu ini menjelajah
Mengembara, Berhijrah
Berbakti kepada agamaMU
Islam

No comments: