Saturday, October 22, 2011

Cuti Hari Ahad

Hari ahad merupakan cuti umum bagi negeri Selangor. Negeri yang paling maju dan mempunyai kepadatan penduduk yang kelima tertinggi di Malaysia mengikut banci penduduk 2010 selepas Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Putrajaya, Wilayah Persekutuan Labuan dan Pulau Pinang.

Negeri Selangor merupakan negeri yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat (PR) semasa pilihraya ke-12. Banyak isu dan perkara yang berlaku di negeri Selangor yang menjadi perbualan banyak pihak berbanding isu-isu yang muncul di negeri-negeri lain di Malaysia. Adakah kerana ianya diperintah dan ditadbir oleh PR atau itulah rencam negari maju, saya kurang pasti.

Pokoknya, orang kalau sudah popular sememangnya menjadi perhatian orang lain. Samada perbualan itu menjurus kepada kebaikan atau bercampurbaur dengan fitnah atau kejahatan. Itulah resam dunia. Ibarat artis, jika sudah menjadi popular, banyaklah cerita-cerita sensasi mengenai artis tersebut yang muncul di dada-dada akhbar. Sebagai pembaca, pembaca harus dan pandai menilai menggunakan akal bukan emosi.

Setiap individu bebas memberi pendapat dan pandangan tetapi sebagai umat Islam kita sentiasa bertanggungjawab terhadap pendapat dan pandangan yang kita beri. Itulah sumbangan kita kepada pembangunan modal insan di negara kita.

Hari ini kita berkata-kata
Esok kita masih berkata-kata
Lusa kita masih berkata-kata

Kita ulang kata-kata itu
Hari demi hari
Bulan demi bulan
Tahun demi tahun

Yahudi kata itu propaganda
Memahat sesuatu pendapat atau pandangan sesuatu pihak
terhadap pihak lain.

Apa pendapat atau pandangan itu.
Si Anu itu jahat
Kita pun ulang dan ulang sebutan
Si Anu  itu jahat
Hari demi hari
Bulan demi bulan
Tahun demi tahun

Jika benar, si Anu itu jahat
Mungkin baik
Jika salah, apa nak jadi?

Apa salahnya kita mendoakan orang jahat menjadi baik
Orang baik didoakan menjadi alim
Orang alim didoakan menjadi da'ie
Da'ie didoakan menyebarkan agama Allah
Agama Allah berkembang
Islam agama fitrah
Semoga semua orang baik dan tidak ada yang tidak baik.

Amin, Amin, Amin

No comments: