Wednesday, October 26, 2011

Hujan dan Mentari Petang

Oktober hingga Mac pada setiap tahun merupakan musim hujan di Malaysia terutama di negeri-negeri Pantai Timur. Manakala, sekarang merupakan musim umat Islam menunaikan haji di Mekah. Musim peperiksaan di sekolah juga akan bermula tidak lama lagi. Bagi para pelajar yang akan mengambil Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) peperiksaan akan bermula pada 14 November 2011. Semuanya memerlukan tumpuan.

Bagi bakal ibu dan bakal ayah, senario ini akan menjadi fenomena kepada mereka tidak lama lagi. Di UiTM pula, sekarang musim konvo. Selepas konvo, ramai yang akan menceburi bidang pekerjaan dan ramai yang merancang akan berkahwin. Bakal-bakal ibu dan ayah, merupakan pemain utama kepada dua event yang dinyatakan di atas.

Semoga, hujan yang turun merupakan hujan rahmat kepada semua orang. Carilah hikmah di sebalik hujan yang turun. Semoga mentari yang diharapkan akan muncul walaupun lewat petang.

Hidup penuh dengan agenda dan dugaan. Tempuhlah dengan aman dan hati yang tabah. Cari hikmah kepada segala dugaan dan cabaran. Berfikir secara positif. Tuhan TIDAK PERNAH menduga hambaNYA dengan dugaan yang tidak mampu dipikul. Cuma kita yang merasakan kesukaran itu. KITA insan terpilih. Bukan kita yang memilih.

Semoga ada cahaya di hujung dan di pertengahan serta di awal perjalanan hidup kita sebagai hamba Allah yang beriman dan bertaqwa.

InsyaAllah.

No comments: