Thursday, April 1, 2010

Anak-anak remajaku

Assalamualaikum,

Anak-anak zaman sekarang. anak-anak zaman moden. anak-anak post merdeka. negara kita telah bebas daripada penjajah dan dipimpin oleh anak watan sendiri. atuk nenek kita gembira sebab penjajah sudah tiada lagi di bumi malaysia. atuk nenek kita gembira sebab yang pimpin malaysia ialah anak watan sendiri. malaysia akan menjadi negara maju atas acuan mereka sendiri. begitulah saranan wawasan 2020.

tetapi setiap hari, setiap detik, setiap saat, hati seorang ibu, hati seorang ayah sentiasa merasa risau dan bimbang terhadap anak-anaknya. ini perasaan yang normal kerana jika seorang ibu atau seorang ayah tidak pernah rasa risau atau bimbang terhadap anak-anaknya mungkin menandakan kasih sayangnya terhadap anak-anak itu telah hilang atau luput.

Di kala kecil, risau ibu bapa terhadap anak-anak adalah kerana bimbang anak itu tak cukup makan, tak cukup susu, tak cuba sihat dan macam-macam lagi. kalau anak demam sikat risau demam itu melarat. kalua anak itu kembubg perutnya, bimbang anak itu akan meragam sepanjang hari dan lain-lain lagi.

Ketika anak itu, di sekolah rendah, risau ibu bapa jika anak-anak itu tidak pandai membaca, menulis dan mengira. Atau risau anak-anak tidak dapat mengikuti pelajaran di sekolah. Atau anak-anak dipengaruhi oleh kawan-kawan yang tak senonoh. Atau risau anak-anak dapat markah rendah dan duduk nomor corot. Lalu, untuk pastikan semua itu tidak berlaku, maka setiap hari dan setiap malam ibu bapa bercakap dan kadang kala kelihatan seperti membebel. namun matlamatnya satu supaya anak-anak mendapat kecemerlangan. siapa yang dapat nama. anak-anakku sayang. ibu dan ayah hanya menumpang kegembiraan. guru-guru menumpang kegembiraan.

Kini, anak-anak ku telah remaja, bimbang dan risau tetap ada dan tidak akan hilang. Anak-anak jangan bimbang kerana risau dan bimbang itu tanda kami ibu bapa masih sayang kepada kalian.
Wahai ibu bapa, risau dan bimbang itu adalah satu perasaan yang normal tetapi jika risau dan bimbang itu berlebih-lebihan maka ia akan memudaratkan pula jantung anda. Berpada-padalah.

Saya fikir, cukp setakat ini, kalau ada kelapangan kita sambung tentang perkara ini lain kali. tata

No comments: