Thursday, April 18, 2013

Salam April

As salam warga Malaysia.

Kehidupan ini penuh dengan keindahan dan warna-warna kehidupan yang dirancang, terancang atau tidak dirancang. 
Waktu dan ketika ini, dunia Malaysia di serata pelusuk bumi Malaysia terhibur dengan watak-watak manusia yang bernaung di bawah payung politik. Politik atau siasah tidak salah dan membawa kepada kebaikan namun pelakon-pelakonnya yang salah membaca skrip dan memainkan watak-watak yang telah ditentukan oleh Pencipta. Walaupun pertandingan memasang poster telah berlaku dengan hebat. Begitu juga dengan pertandingan mewarnai blog-blog dengan pelbagai cerita indah dan duka. Namun, semangat dan peluang berjuang telah digunakan dengan sepenuhnya oleh mereka yang bergelar pejuang politik. Selamat berjuang. Pilihan saya telah tetap. Pilihan isteri juga telah tetap. Kami bersepakat telah menetapkan keputusan undi kami. Tunggu hari 5 Mei 2013 sahaja. Undi tetap undi. Saya harap anda juga menjalankan tugas denga keluar mengundi. Awas. Sebelum keluar mengundi ingat kepada Allah s.w.t dan mengundilah berpandukan panduan yang ditunjukkan kepada kita selepas menunaikan Solat Istiqarah. Solat sunat yang dikerjakan bagi membantu kita membuat pilihan yang betul dan berserah kepada Allah s.w.t. Sesungguhnya keputusan yang dibuat adalah dengan panduan dan petunjuk dari Allah s.w.t. Jangan mengundi dan membuat sesuatu keputusan berdasarkan hawa nafsu.

Perkara yang difikir bukan sahaja mengundi tetapi memikirkan juga peluang untuk menunaikan umrah pada bulan Mei 2013. Pasport telah diperbaharui pada 16 April 2013 di Pejabat Imigresen Selangor yang terletak di tingkat dua Komplek PKNS Shah Alam. Datang pada pukul tiga dan pasport siap dalam tempoh dua jam sahaja tetapi kami bernasib baik kerana pasport kami siap cepat dan jam 4.30 dah boleh ambil pasport. Syukur Alhamdulillah. Bayar untuk dua tahun = RM100 sahaja. Lima tahun = RM300.

Malam tadi selepas solat Maghrib, saya berserta isteri telah ke klinik Dr Syima di Jalan Haji Sirat untuk megambil suntikan bagi tujuan untuk menunaikan umrah bersama Hj. Ishak, Hjh Raslin dan Mohd Radhi. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Manakala menunggu hari Sabtu (20 April 2013) untuk mendengar taklimat umrah daripada pihak penganjur di Hotel de Palma, Kuala Selangor. Mudah-mudahan perjalanan untuk menunaikan Umrah dipermudahkan oleh Allah s.w t.

Sebelum, menutup buku harian pada hari ini, suka saya menyatakan betapa gembira kerana mendapat berita bahawa  Muhammad Fuad telah dihubungi oleh pihak Firma Tetuan Sidek Teoh & Dennis yang bertempat di tingkat 32 Menara TH di Jalan Sultan Ismail melalui HR bagi menyatakan beliau berjaya dalam sesi temubual yang lalu untuk menjadi Chambering Student di sana. Pihak firma berharap Muhammad Fuad dapat membuat attachment dahulu atau bertugas sebagai pelajar dalam latihan sehingga menunggu keputusan peperiksaan akhir semester 08 dan surat pelepasan daripada pihak fakulti. Mereka berharap Muhammad Fuad dapat melaporkan diri secepat mungkin. Kesemua keputusan berkaitan dengan chambering saya dan umminya serahkan sepenuhnya kepada Muhammad Fuad. Namun, saya dan umminya berharap Muhammad Fuad mengambil peluang yang datang dan tidak mensia-siakannya. Kerana peluang yang datang sebenarnya datang bersama apa yang pernah kita cita-citakan. Allah s.w.t maha pendengar dan maha  pengasih.
Muhammad Mu'adz pula akan mengikuti kursus selama seminggu mulai minggu depan (22 April 2013 - 26 April 2013) dalam persediaan untuk menghadapi peperiksaan di peringkat asas untuk menjadi softwear tester di sebuah hotel berhampiran PWTC. Semoga beliau berjaya. Amiin.

Selamat berehat dan menghayati malam Jumaat yang indah. Amiin.

No comments: