Sunday, April 7, 2013

Abad yang berlalu

Alhamdulillah

Bersyukur kepada Allah s.w.t kerana dengan izinNya, saya telah mencapai usia ke lima puluh. Satu angka yang tidak pernah terfikir oleh minda ini. Namun atas ehsanNya, umur atau usia saya telah mencapai angka ke lima puluh mengikut kiraan tahun masihi.

Besar nikmat dan rahmat yang diberikan kepada diri saya. Pada  masa kita ini masih segar, sihat dan berupaya meneruskan perjuangan hidup yang belum sampai ke penghujung. Mungkin kah banyak lagi onak dan duri yang perlu diharungi. Banyak lagikah kekotoran yang perlu dicuci. Banyak lagikah titik-titik hitam yang perlu diputihkan. Hanya Allah jua yang mengetahui.

Ramai sahabat, kenalan, anak-anak murid termasuk anak dan isteri memberi ucapan selamat hari lahir. Ada yang mendoakan panjang umur. Ada yang mendoakan agar saya diberikan kesihatan yang baik. Ada juga yang mendoakan agar saya dikurniakan rezeki yang murah. Ya Allah, Kau perkenankan doa-doa mereka yang mendoakan. Itulah harapan saya. Namun, Allah jua yang mengizinkan. Sebagaimana mereka mendoakan, begitu jug lah doa saya ke atas diri sendiri. Amiiin.

Tarikh 21 Nov 2012, jatuh pada hari Rabu. Atas permintaan Muhammad Fuad, sambutan untuk meraikan hari lahir ke 50 ini tidak dibuat pada malam itu sebaliknya ditunda kepada hari jumaat atau sabtu kerana dia tidak dapat balik untuk meraikannya. Kebetulan Siti Nadiah pun nak balik pada hujung minggu yang sama. Hujung minggu ini dapatlah saya bersama-sama anak-anak meraaikan sambutan ulang tahun usia yang ke 50 tahun. Tiada agenda yang istemewa pun. Masih belum ada perancangan. Bergantung kepada keadaan semasa.

Apabila usia mencapai angka 50, banyak lah perkara-perkara yang perlu difikirkan. Tetapi saya masih belum memikirkannya lagi. Saya masih berjuang untuk memikirkan bagaimana untuk menamatkan pengajian yang belum ada penghujungnya. Dalam masa yang sama, saya turut terfikir untuk membuat umrah bersama keluarga. Semuanya masih dalam kotak pemikiran dan belum ada tindakan lagi. Aduhai, lambatnya bertindak dan berfikir. Masih belum ada tindakan lagi ke. Belum ada kemajuan lagi ke. Masih belum bergerak lagi ke.

No comments: