Saturday, February 18, 2012

Anak-anak Remaja

As salam. Selamat sejahtera kepada semua warga dunia.

1. Hebat, berfikiran seolah-olahnya kita nak bercakap kepada semua orang yang ada dalam dunia ini. Persoalannya, salahkah jika aku inginbercakap kepada semua orang dalam dunia ini.

2. Soalannya tentang apa? Bisa diatur. Kisah yang pernah diceritakan oleh ahli sejarah Islam iaitu kisah kaum yang diterbaliknya dari muka bumi iaitu Kaum Nabi Lut.

3. Ini kisah zaman silam. Apa pentingnya kepada pembangunan negara yang ingin mencapai Wawasan 2020 dan Negara Berpendapatan Tinggi. Bukankah mereka juga manusia yang turut serta dalam mencapai Wawasan 2020 dan Negara Berpendapatan Tinggi. Apa salahnya?

4. Persoalan tentang salah dan benar telah jelas TETAPI sifat dan perangai seperti kaum Nabi Lut ini masih ada dan telah diberi imej baru. Bagaimana nak menghapuskan mereka dan perangai mereka ini. Nampak macam sukarnya. Tapi perkara ini nampaknya serius tetapi tidak dipandang serius dan dipandang sepi.

5. Warga universiti pernah dikejutkan dengan perangai pelajar-pelajar mereka yang dikategorikan sebagai sotong. Tetapi kumpulan ini tetap bercambah dan seolah-olah telah berjaya merekrut ahli baru. Di mana peranan ahli masyarakat. Ibu bapa yang paling penting.

6. Anak-anak dan remaja, setiap ibu dan bapa sedar bahawa ketika mereka menyambut kelahiran bayi maka ada dua jantina bayi sahaja iaitu lelaki dan perempuan. Mereka tidak pernah terpikir, anak mereka mempunyai ciri-ciri jantina ketiga. Mereka bangga kerana anak mereka lelaki atau perempuan. Mereka sayang anak mereka sama ada lelaki atau perempuan.

7. Hari ini, ramai anak-anak remaja yang sayang ibu bapa mereka tetapi benarkah mereka sayang atau mereka sayang sebab ibu bapa tidak pernah melarang anak-anak mereka membuat sesuatu mengikut citarasa anak-anak itu sendiri.

8. Ibu bapa Islam tidak pernah membenarkan anak-anak mereka menyerupai perangai dan sifat-sifat seperti kaum Nabi Lut atau bersifat seperti sotong. Jika ada mana-mana anak-anak remaja yang boleh dikategorikan seperti sifat dan perangai Kaum Nabi Lut atau seperti sotong, Maka kasihanilah ibu bapa anda. Mereka tidak pernah redha dan setuju kerana Islam melarang dan memalukan diri mereka.

9. Kasihanilah ibu bapa kamu. Jangan menconteng arang di muka mereka. Ibu dan bapa anda tidak bersalah dan tidak berniat tetapi jika ia telah berlaku, bertaubat dan ingat ketika kita hidup carilah keREDHAAN Allah s.w.t

10. Biar HINA di mata manusia tetapi MULIA di sisi Allah s.w.t . Pilih jalan yang TENTUNYA membantu kita mencapai kebahagian hidup di DUNIA dan DIAKHIRAT.

Amin

No comments: