Monday, March 22, 2010

Musim panas

Alhamdulillah, hari ini kita masih dapat berbicara, menulis, bersenda gurau, berbual dan mengadakan berbagai aktiviti. Ada juga saudara seagama kita yang tidak dapat berbuat apa yang telah kita laku sejak dari bagun tidur pada pagi tadi. sebab mereka semua telah kembali menemui illahi.

Berita yang diterima pagi ini, ada jiran yang telah meninggal dunia sebab macam-macam sakit yang ditanggungnya. manakala pro canselor uitm Dato Amar Sulaiman Daud juga meninggal pada pagi tadi, menurut email yang di postkan oleh AR Akademik UiTM Kelantan En. Imran.

Tetapi yang pastinya semuanya adalah kerana cuaca panas yang melanda kita sekarang. mungkin ada sebab dan akibat daripada apa yang berlaku kepada kita. oleh itu, sama-samalah kita mohon kepada Allah s.w.t agar bencana kepanasan bumi ini dapat dikurangkan. kita khuatir bencana kepanasan ini berterusan dalam jangkamasa yang panjang.

Kita biasa dengar dalam radio ikim, kematian satu kepastian dan bukan satu kebetulan. Semoga Allah s.w.t. sentiasa menerima taubat kita yang kita mohon setiap hari dan saat. jangan tidak bertaubat sebab nabi yang maaksum pun bertaubat juga. ini kan kita manusia akhir zaman yang sentiasa begemulang dengan maksiat. buka mata maksiat dan nak tidur pun berada dalam maksiat.

Buat anak-anak yang budiman, doakan kesejahteraan ibu bapa kita. walaupun mereka salah dipandangan mata kita sebab sentiasa tidak bersama dengan kehendak kita. tetapi teguran dan sapaan mereka itu sentiasa benar di sudut pandangan mereka. jika kita sentiasa berbalah dan bertentangan sesama sendiri, dunia kehidupan kita tidak aman. akal kita tidak aman, minda kita tidak aman, jiwa kita tidak aman, emosi kita tidak aman dan semua yang ada pada kita akan jadi bercelaru.

oleh itu, kembali kepada Allah s.w.t. dan sujud kepadaNya. Insya Allah jika kita akan jadi tenang dan tenteram.

No comments: