Friday, June 6, 2014

Pelajar Oh Pelajar Siswa Oh Siswa

Assalam.

1. Pada semester Mac 2014 - Julai 2014, saya diamanahkan untuk mengajar kursus Research Methodology dan Interpersonal Communication di UiTM serta ditambah satu kursus baru iaitu Psychology & Interpersonal Communication di peringkat Ijazah Sarjana Muda. Manakala kursus di peringkat diploma ialah Public Speaking (Semester Jun - November 2014).

2. Mengajar merupakan pekerjaan saya semenjak 1985 selepas tamat pengajian di peringkat Sijil Perguruan Asas di Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim. Johor Bharu. Kursus itu saya ikuti dan dijalankan dari tahun 1982-1984. Pengkhususan saya ialah Bahasa Melayu dan Matematik. Sepanjang bergelar guru, perbuatan pelajar menghantar buku latihan lambat dan meniru ketika ujian jarang berlaku. Mereka seringkali mengantar buku latihan mengikut jadual dan aktiviti meniru ketika ujian kurang diperkatakan. Itulah pelajar sekolah menengah. Bermula di Sekolah Menengah Kebangsaan Jengka Pusat, Sekolah Menengah Kebangsaan Kampung Raja, Sekolah Menengah Kebangsaan Damansara Utama, Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Selangor  & Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 19, Shah Alam. Guru Bahasa Melayu, Matematik dan Kaunselor Pelajar TETAPI banyak masanya mengajar matematik.

3. Tahun 2014, merupakan tahun yang ke - 29, saya berkerja sebagai pendidik. Cuma peringkatnya sahaja yang berbeza.Dari sekolah menengah ke peringkat universiti. Tetapi hasil yang diperolehi dari acuan-acuan yang dibentuk di peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah tidak terbentuk di peringkat pengajian tinggi. Di peringkat pengajian tinggi terdapat peraturan mengenai plagiat iaitu mengambil hasil kerja orang lain dan dijadikan hasil kerja sendiri. Seakan-akan meniru juga ceritanya. Itu satu cerita.

4. Semasa saya menjalankan ujian bagi kursus yang saya ajar semester ini, saya dapati ramai pelajar mendapat markah yang tinggi. Saya berlaku aktiviti meniru tetapi saya tiada bukti. Kebetulan, semasa saya mengisi markah bagi pelajar yang telah menduduki ujian yang telah dijalankan, ada pelajar yang saya dapati tidak ada markah. Lalu, apabila mereka menghantar tugas individu, saya teringat pelajar yang tiada markah tadi. Selepas berlaku proses pengecaman, saya mohon pelajar tersebut mengambil semula ujian dengan menggunakan soalan yang sama. Malangnya hampir satu jam setengah, pelajar tersebut gagal menghantar kertas ujian yang saya berikan. Rupa-rupanya dia hanyamampu menjawab empat soalan sahaja daripadatiga puluh soalan.

5. Selepas tamat masa ujian, saya memberi peluang kepada pelajar tadi membuat semakan kepada kertas-kertas ujian yang telah saya tanda. Kalau-kalau terjumpa kertas jawapan beliau. Kebetulan dia jumpa kertas soalan itu dan mendapat markah 29/30. Bayangkan selepas tempoh seminggu, berlakunya penghakisan ilmu yang sangat ketara. BETUL Ke?

No comments: